Ønsker du (fortsatt) å få eFaktura fra oss?

Nå gjør bankene endringer i eFaktura-ordningen. Dersom du (fremdeles) ønsker å motta eFaktura fra oss, må du gå inn i nettbanken din og gi samtykke innen 3.februar.

Med eFaktura får du regningen ferdig utfylt i nettbanken din. Du behøver verken å taste inn KID- eller kontonummer manuelt – kun godkjenne betalingen. Nå lanserer bankene eFaktura 2.0, og det får betydning for deg.

Gi ditt samtykke i nettbanken innen 3. februar

Enten du mottar eFaktura fra Fagne i dag eller ønsker å opprette eFaktura-avtale med oss, må du snarest mulig og innen den 3. februar gå inn i nettbanken din og gi generell aksept for eFaktura.

Dette skyldes nye krav fra myndigheter og banker. Hittil har hver eFaktura-avtale blitt inngått mellom den enkelte forbruker og bedriften som man ønsker eFaktura fra. Hos oss i Fagne har du tidligere kunnet bestille eFaktura-avtale via Min side. Nå slettes disse avtalene og du må gi en generell aksept i nettbanken for å fortsette å få eFaktura fra oss. Denne aksepten omtales som «Ja takk til alle» eller «Alltid eFaktura», avhengig av hvilken bank eller betalingsapp du bruker.

Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra, kan du reservere deg i nettbanken etter at du først har gitt «Ja takk til alle»-samtykke.

Hva skjer om jeg ikke foretar meg noe?

I februar innfører vi den nye eFaktura-ordningen og matcher våre kundelister med eFaktura-basen som bankene har. Har du da ikke gitt ditt samtykke i nettbanken, vil du ikke (lenger) motta eFaktura fra oss. Du vil i stedet motta papirfaktura.

Vi oppfordrer alle våre kunder til å snarest logge inn i sin nettbank og sjekke sin status hva gjelder samtykke til «Alltid Efaktura». Merk deg at andre bedrifter kan operere med andre samtykkefrister, da myndighetene har satt en endelig frist for innføring av ny eFaktura-ordning i mai 2022.

Fordeler med eFaktura

  • Du slipper å taste inn KID-nummer
  • Full oversikt over betalte og ubetalte regninger
  • Bedre kontroll ved at du må godkjenne regningen før beløpet trekkes fra konto
  • Du kan betale hvor du vil, f.eks. når du er ute på reise
  • Du blir varslet på e-post hver gang du mottar en ny regning

Vårt kundesenter svarer på generelle henvendelser om nettleie, flytting av strømabonnement, faktura, strømmåler o.l. Telefontid mandag til fredag 08.00-15.30.

Ring 987 05 271

Send oss en henvendelse her

Du kan også logge inn på «Min side». Her kan du se ditt forbruk, dine fakturaunderlag, åpne HAN-porten, se målernummer/målepunkt-ID og du kan gi andre tilgang til ditt kundeforhold.

Siste nyheter

  • Regjeringen justerer innføringen av ny nettleiemodell

    Med den nye nettleiemodellen kan du spare penger på å jevne ut strømforbruket ditt gjennom døgnet.

    Les mer
  • Regjeringens kompensasjonsordning for høye strømpriser er forlenget

    Mye tyder på at kraftprisene kan bli liggende på et høyt nivå også fremover. For å hjelpe husholdninger med å håndtere de ekstraordinære strømprisene har regjeringen forlenget strømstøtteordningen ut mars 2023.

    Les mer
  • Felles anbefaling om ny nettleiemodell

    En rekke nettselskaper og organisasjoner er enige om en felles anbefaling om hvordan den nye nettleiemodellen bør utformes. Bak ligger et felles ønske om en bedre utnyttelse av strømnettet av hensyn til miljøet og for å holde nettleien lavest mulig for kundene.

    Les mer
Se alle nyheter