
Oppsummering etter Amy
Natt til lørdag 4. oktober rant det inn med hendelser i strømnettet vårt, og på det meste var over 9000 kunder uten strøm samtidig.
Over helgen var totalt 18 000 kunder berørt av uværet Amy. Det ble raskt satt beredskap i Fagne. Når beredskapsorganisasjonen trer i kraft, er det svært mange mennesker i sving for å fikse utfordringene i strømnettet vårt.
Mandag morgen hadde vi fått de aller fleste kundene våre koblet inn igjen på strømnettet, men det var fortsatt litt over 100 igjen som var uten strøm.
Dette skyldtes i all hovedsak kompliserte og krevende feil i lavspentnettet.
I løpet av uken har det foregått feilrettinger i hele regionen. Torsdag 9. oktober ble beredskapen avsluttet, da de fleste sakene er løst.
Stort og spredt skadeomfang
Ekstremværet Amy har påført store skader på strømnettet vårt. Flere stolper er knekt og må erstattes, og trær har falt over flere av linjene. Skadeomfanget blir stort og spredt når hele regionen rammes samtidig.
Vi i Fagne har jobbet oss gjennom listene med alle observasjoner og meldinger om strømbrudd.
Noen av reparasjonene vi har brukt er midlertidige. I løpet av ukene og månedene som kommer, vil vi arbeide målrettet med å sikre permanente løsninger. Dette innebærer som regel varslede utkoblinger, slik at vi får jobbet trygt og godt med feilrettingen. Vennligst sjekk at du ligger inne med rett varslingsnummer på Fagnes Min Side. Da får du beskjed når vi kommer og arbeider i ditt område.
Varsling og direktekontakt
Det er ikke alle feil som oppdages automatisk i strømnettet, og vi er derfor avhengige av observasjoner fra kundene våre for å få registrert avbrudd. Denne registreringen er en manuell operasjon. Når ekstremværet treffer samtidig i hele regionen, og det oppstår flere hundre feil samtidig, tar det litt tid før vi får orden på alle henvendelsene.
Under ekstremværet prioriterte vi i første omgang feilretting og gjenoppretting av strøm. På mandag fikk vi hentet ut en liste over samtlige målepunkt vi mistet kontakt med i helgen, og ba kundene om å sjekke egne anlegg og melde inn til oss om de fortsatt var strømløse.
Det har vært utfordrende å gi presise oppdateringer under ekstremværet. Vi ønsker å beklage til alle våre kunder som opplevde dette, og samtidig rette en stor takk til alle som har meldt inn strømbrudd eller observasjoner. Dette er uvurderlig.
Skoging
Fagne har en plan for skoging langs linjetraseer, som vi jobber med hver dag året rundt. I vårt arbeid med skoging har høytspentnettet høy prioritet. Utfall på høyspentnettet har potensiale til å forårsake strømbrudd for veldig mange kunder. På høytspentnettet er bredden av trefellingen en del av grunneieravtalen. Ofte er dette 7,5 meter på hver side av traseen. Det skoges kontinuerlig i lavspentnettet, både med langsiktige ryddeplaner, men også etter innspill og bilder fra kundene våre langs linjene.
Det å ha god kontroll på vegetasjonen blir stadig viktigere, da klimaendringene fører til en raskere vekst over en lengre vekstperiode enn tidligere.
Vi bruker moderne teknologi for å avdekke hvor behovet for skoging er størst. Prosjektene våre planlegges og gjennomføres basert på gode data om forholdene langs linjene.
Ekstremværet Amy hadde en veldig sterk vind, i en atypisk vindretning. Det var i tillegg bløtt terreng, og unormalt mye løv på trærne for denne årstiden. Denne kombinasjonen har forårsaket mer vindfall – og da trær som falt over linjene.
Kompensasjon for langvarig strømbrudd
Husholdningskunder får automatisk kompensasjon dersom bolig eller fritidsbolig har vært strømløs i mer enn 12 timer.
Kompensasjonen du har krav på vil automatisk bli godskrevet din faktura fra oss, senest 12 uker etter strømbruddet.
Satser for kompensasjon ved langvarig strømbrudd:
- Privatboliger får 500 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter 40 kroner per time.
- Fritidsboliger får 125 kroner ved avbrudd på 12 timer, og deretter 10 kroner per time.
Samlet kompensasjonsutbetaling til deg i løpet av et år kan ikke overstige forventet innbetalt nettleie for inneværende år.
Les mer om kompensasjonsordningen her